Helpdesk pinstoringen

Is er een probleem met het pinapparaat? Samen lossen wij dit op! We hebben de oplossingen voor de meest voorkomende problemen met PIN voor je verzameld.

Maak een keuze voor het type PIN apparaat en volg de stappen.

Ingenico 5000 Desk

Transactie blijft hangen

Druk een aantal keer op stop om terug te gaan naar het betalingsmenu. Blijft het scherm vast hangen? Start dan de pinautomaat opnieuw op door het volgende te doen:

Verwijder de pinautomaat van de stroomvoorziening. De terminal zal uitschakelen. Start de terminal weer op door de stroomvoorziening weer te bevestigen. De terminal is nu herstart en zal weer werken.

Kan pinpas niet lezen

Wordt de pintransactie afgewezen? Dan raden wij aan om de volgende handelingen uit te voeren:

1. Ga naar het ‘C-tap Acquirer menu’.

2. Vul vervolgens het wachtwoord in: 2009

3. Klik daarna op ‘Parameters downloaden’.

4. Kies ten slotte de juiste ‘Acquirer’ (EMS).

5. Ga dan naar het ‘Tech menu’

6. Klik vervolgens op TMS sessie.

De pinautomaat maakt dan opnieuw contact met de TMS portal. Het scherm zal even grijs worden en daarna kom je weer terug in het hoofdscherm met de verschillende applicaties.

Geen verbinding

Als de pinautomaat bij het opstarten geen verbinding heeft, zal er tijdens de TMS sessie, die altijd wordt uitgevoerd bij het opstarten, een foutmelding komen.

Controleer of de netwerkkabel goed bevestigd is in zowel de pinautomaat als de router.

Is de netwerkkabel juist bevestigd maar heeft de pinautomaat nog steeds geen verbinding? Controleer dan of de router verbinding met het internet heeft. 

Heeft de router, zit de netwerkkabel juist bevestigd, maar heeft de pinautomaat nog steeds geen internetverbinding? Neem dan contact op met de serviceafdeling van EMS.

Hebben bovenstaande stappen niet geholpen en is het nog steeds niet mogelijk om een pintransactie te voltooien? Neem dan contact met ons op.

Ingenico Move 5000

Geen verbinding

Als de Pinkassa bij het opstarten geen verbinding heeft, zie je tijdens de TMS sessie de foutmelding: Geen verbinding.  Deze foutmelding worden opgelost door de volgende stappen te volgen:

1. Houd de ‘punt toets’ en ‘CLR toets’ tegelijk ingedrukt op de Pinkassa om deze opnieuw op te starten.
2. Vóórdat de TMS-sessie begint, ga je naar het ‘Tech menu’ (de TMS-sessie start automatisch na het opstarten).
3. In het ‘Tech menu’ kan vervolgens de WiFi of het GPRS netwerk ingesteld worden.
4. Wanneer het netwerk is ingesteld, zal de Pinkassa weer goed functioneren en verbinding hebben.

Kaart geweigerd

Geeft de Pinkassa de melding ‘Kaart geweigerd’? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij het pincontract. Deze foutmelding wordt namelijk weergegeven als er geen geldig contract is ingeladen.

Om dit op te lossen neem je contact met ons op van maandag t/m vrijdag. U kunt ons bereiken van 08.30 – 19.00 uur, we helpen je graag!

Transactie afgewezen of blijft hangen

Indien een transactie wordt afgekeurd raden wij aan de volgende handelingen uit te voeren:

1.  Ga naar het ‘C-tap Acquirer menu’, en vul het wachtwoord in: 2009
2. Klik daarna op ‘Parameters downloaden’
3. Kies ten slotte de juiste ‘Acquirer’ (transactieverwerker)
4. Ga dan naar het ‘Tech menu’ en kies voor ‘TMS-sessie’

De Pinkassa maakt nu opnieuw contact met de TMS portal. Het scherm zal even grijs worden en daarna kom je weer terug in het hoofdscherm met de verschillende applicaties.  

Hebben bovenstaande stappen niet geholpen en is het nog steeds niet mogelijk om een pintransactie te voltooien? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je graag verder.

Applicatie/scherm loopt vast

Indien de pinkassa blijft hangen tijdens een transactie adviseren we je een paar keer op ‘Stop’ te drukken om terug te gaan naar het betalingsmenu. 

Loopt het scherm van de Pinkassa vast? Volg dan onderstaande stappen om dit probleem op te lossen:

1. Houd de grijze knop helemaal rechts bovenin enkele seconden ingedrukt. Je krijgt dan de keuze om de applicatie af te sluiten.

2. Druk vervolgens op ‘Stop’ om de applicatie opnieuw op te starten.

Als dit het probleem niet oplost, probeer de Pinkassa te herstarten door de ‘punt toets’ en de ‘CLR toets’ tegelijkertijd in te drukken.

  1. Verifone

Pin doet het niet
1. Controleer eerst of alle bekabeling er goed in zit.
2. Controleer of de stroom goed aangesloten zit.
3. Start de kassa en de pinautomaat een keer opnieuw op.
De kassa kan je opnieuw opstarten via de knoppen Terminal. Klik op herstarten.
4. Haal voor de pinautomaat de stroom er 10 seconden af en sluit deze daarna weer opnieuw aan. 5. Als de pinautomaat opnieuw opgestart is, kan je nogmaals een transactie proberen te doen.
Contactloos betalen doet het niet meer

Indien het contactloos betalen wel heeft gewerkt, maar het ineens niet meer doet, kan je een Contact Acquirer uitvoeren.

Dit doe je als volgt: 

1. Ga naar het Manager Menu
2. Wachtwoord 5 x 9, bevestig met OK
3. Functies
4. CTAP
5. Contact Acquirer
6. Selecteer de Acquirer (CCV, Equens, EMS)
7. Druk op OK
8. Wacht een paar seconden en klik dan een aantal keer op STOP.
9. De gegevens worden nu opgehaald. 

Nadat dit proces klaar is, kan je nogmaals proberen een contactloze transactie uit te voeren.

De kassa zet het bedrag niet door naar de pinterminal
1. Check of de bekabeling goed zit.
2. Zorg dat de internetkabel in de pinautomaat zit (ETH/LAN poort).
3. Als dit gedaan is, start dan alles opnieuw op (zowel PIN als kassa).
4. Test het nogmaals.
5. Komt het bedrag nog steeds niet op de pinautomaat?
6. Neem dan contact met ons op.
Zie contactgegevens onderaan deze pagina.  
Kaart geweigerd
Controleer of er een goede internetverbinding is.
Internetverbinding controleren
Hoe controleert u of er een goede internetverbinding is:
1. Is uw internetkabel goed aangesloten?
2. Check bij uw internet provider of er een storing is.
3. Staat de router aan?
4. Is de router correct geconfigureerd?

Een snelle en duidelijke manier om te controleren of er een correct werkende verbinding op de pinautomaat aanwezig is, is om een Communicatie Test te doen:
1. Ga naar het Manager Menu
2. Wachtwoord 5 x 9, bevestig met OK
3. Scroll naar beneden
4. Selecteer Diagnose
5. Selecteer COMM Test
6. Selecteer Terminal
7. Selecteer Alle Verbindingen
8. De pinautomaat begint nu te ratelen en na 30 seconden komt er onderstaande bon uit.

Verifieer of er 5 maal OK staat of NOK. Als er NOK staat, is er geen goede verbinding.

OK betekent dat er een werkende verbinding is.

Enkele toetsen doen het niet

Als enkele knoppen op de pinautomaat het niet doen, kan het aan te raden zijn om deze met een doekje en klein beetje alcohol schoon te maken.

Als dit geen resultaat heeft, is de automaat defect. Deze moet dan vervangen worden. Neem hiervoor contact met ons op.

TAMPER melding

Ziet u de melding TAMPER in uw PIN terminal verschijnen? Dit is een probleem dat wij helaas niet op afstand kunnen oplossen. De pinautomaat is in een beveiliging geschoten. Oorzaken van de ‘Tamper melding’ kunnen zijn:

  • 1. Valschade
  • 2. Vochtschade
  • 3. Open gebroken of een andere harde tik waardoor de pinautomaat blokkeert.
  • Staat je probleem er niet bij?

    Neem dan contact met ons op. Wij nemen graag de tijd voor al uw vragen.

“Aarzel niet contact met ons op te nemen,
wij nemen graag de tijd voor al uw vragen.”